Tuesday, December 2, 2008

Mencari Keadilan dan Keamanan

Tradegi di Mumbai sudah berlalu dan kini ia meninggalkan kesan kepada mangsa eksiden tersebut.Disini saya ingin merakamkan ucapan takziah kepada keluarga mangsa yang terbabit. Sesungguhnya semua insan didunia ini tanpa mengira apa agama dan bangsa ingin melihat dunia ini aman dan damai tanpa sebarang persengketaan.

Kesan serangan tersebut sudah pasti melebarkan dan memperluaskan tanggapan bahawa peperangan agama sedang berlaku diantara Islam dan bukan islam. Artikel ini saya sebelum ini, ada mengungkapkan bahawa tidak benar sama sekali bahawa Islam atau mana mana agama menggalakan keganasan, tetapi ini semua berlaku disebabkan oleh faktor setempat atau persekitaran yang tercetus akibat rasa tidak puas hati antara majoriti dan minoriti serta ditambah oleh jurang perbezaan antara etnik dan agama.

Hari ini manusia sudah lupa norma kehidupan hanya kerana mencari nikmat dan keseronokan dunia.Kita mudah melenting dan mengikut hati perasaan tanpa menggunakan akal pemikiran yang rasional.Matlamat ingin menjadi hero kepada kelompok tertentu dan mengabaikan tanggujawab kepada insan yang lain sudah menjadi trend politik dunia sekarang. Semakin kita melangkah ke hadapan, semakin jauh kita daripada konsep kemanusiaan dan keinsanan dlm kehidupan.

Perbuatan membunuh orang yang tidak berdosa sememangnya tidak dapat diterima oleh mana-mana budaya dan agama didunia ini tidak kira ia dilakukan oleh ekteremis,tentera marin Amerika,rejim Yahudi dll.Sewajarnya masyarakat dunia bangkit membidas dan bertindak tanpa mendiskrimasikan siapa pelakunya.Ini jelas dalam panduan mana-mana agama berkenaan kehidupan manusia.Tetapi persoalannya berapa ramai pemimpin di muka bumi ini berani bangkit dengan lantang jika pelakunya adalah kuasa besar atau sekutunya?

Andai yang melakukan perkara tersebut adalah orang Islam mereka harus dilawan.Dalam sejarah dunia, Saddam Hussein diktator Iraq pernah membunuh org Sunni Kurdish dan orang Syiah yang ramai.Dia juga membunuh dan memenjarakan orang yang tidak berdosa hanya kerana ingin menjaga kepentingan peribadi dan politik.Dia berjiwa penindas.Harus dilawan.Harus dihukum.Itu konsep keadilan dalam islam yang saya faham yang memberi hak kepada semua umat manusia tanpa mengira apa bangsa dan agama.

Jika yang kena tindas itu adalah orang bukan Islam mereka juga harus dibantu. Contoh rakyat Afrika Selatan yang satu masa dahulu ditindas melalui dasar apartheid telah dibantu, kerana Islam datang untuk menyelamatkan kemanusiaan. Ini adalah jihad yang diajar oleh Nabi Muhammad s.a.w tanpa melihat apa agama dan bangsa mangsa kekejaman tersebut. Dahulu orang Islam bersimpati dengan nasib kaum Yahudi yang menjadi mangsa kekejaman Nazi , tetapi sekarang kebanyakan Yahudi mendokong ideologi ganas Zionis.Yang ditentang hanya ideologi ganas Zionis dan bukannya bangsa Yahudi.

Sikap masyarakat didunia yang berat sebelah dalam membuat penilaian dan memberi keadilan wajar pandang serius. Contoh , jika yang menjadi mangsa adalah seorang Yahudi atau warga Barat, maka dunia gempar serta ia dipenuhi pelbagai sentimen di media. Sebaliknya jika beribu orang Islam di Palestin,Iraq dll menjadi mangsa, Dunia hanya menyepi dan memandang sinis. Mengapakah ketidakadilan ini dibiarkan berlaku dan berterusan serta kemana menghilangnya kasih sayang kurniaan Tuhan kepada manusia?.

LOVE CAN KILL A PAIN

4 comments:

v said...

Umat akhir zaman kan? Kan tanda2 akhirat tu? Semuanya berlaku seperti dinyatakan dalam Al-Quran dan Nabi Muhamad s.w.t.

So embrace it, if you could not make no difference. Masalahnya, orang yang berkuasa lupa diri. Mana ada pemimpin yang baik2 je sekarang, sikit sangat. Yg ada corrupt, lembik, dan pentingkan diri sendiri. Kalau kata semua pemimpin di dunia adalah orang yg ptgkan keamanan, sudah pasti keamanan itu berlaku.

Anonymous said...

this is my humble opinion on such issues. it's part of the system that stems from our weaknesses and greed. no matter how much does we want and does want to change the world as the way we want and should think it should be. we just cannot change and live in the idea that we can create an utopian world.

so, how much we can change to the extent that we can only. so, just act and think the way wwe think it's right and live and die with it.\
-YB oh Yb-

AbgTuah said...

Salam Tuan,

blog ini menghina Islam, kita perlu perangi blog ini,

http://surind.blogspot.com/2008/12/hajj-most-shameful-journey-in-history.html

Sumber diperolehi daripada ahli BPN FAZRULLs

LEKIR said...

Assalamualaikum,

Mari kita flagkan blog pedestrianinfidel.blogspot.com dan surind.blogspot.com kerana Allah