Friday, November 28, 2008

Militan Dan Agama


Kelmarin dunia sekali lagi dikejutkan dengan serangan di Mumbai India yang setakat ini telah mengorbankan lebih 125 nyawa orang awam yang tidak berdosa. Ia juga menyaksikan beberapa pelancong daripada negara barat menjadi tebusan kepada kumpulan yang bertanggungjawab melakukan serangan. Difahamkan bahawa kumpulan militant islam ‘deccan mujahedeen’ mengaku bertanggujawab keatas serangan tersebut

Apa yang saya ingin nyatakan disini bahawa serangan oleh pihak terbabit tidak sewajarnya dikaitankan dengan islam. Ini kerana islam menolak sekeras-kerasnya penganiayaan dan pembunuhan keatas orang awam tanpa mengira apa bangsa atau agama.Serangan yang dilakukan oleh kumpulan militant terbabit lebih cenderung kepada isu politik dalaman antara kerajaan India dan kumpulan pemisahan yang dikatakan mendapat bantuan daripada Pakistan. Maka, tindakan kumpulan tersebut tidak wajar dikatakan berjihad kerana agama.

Sejak serangan keatas World Trade Centre pada tahun 2001, persepsi masyarakat dunia keatas dunia islam semakin buruk. Islam dikaitankan dengan keganasan dan pembunuhan orang awam yang tidak berdosa. Benar yang membuat pengeboman di London,Madrid,Bali,Pakistan adalah kumpulan militant islam. Tetapi tidak sewajarnya islam dikaitankan dengan itu semua hanya kerana pelakunya adalah orang islam. Agama lain juga mempunyai golongan ekstremis namun agama mereka tidak dikaitan dengan keganasan contohnya IRA di Ireland Utara atau kumpulan yang melakukan serangan gas beracun keatas system keretapi bawah tanah di Jepun pada awal 1990-an.

Bebalik kepada isu asal , kenapa mereka ini sanggup melakukan pembunuhan keatas orang awam? Mereka ini punya agama dan budaya untuk bersifat kasih sayang kepada makhluk tuhan yang lain. Ini boleh dikaitankan dan disebabkan masalah akibat pertembungan diantara tamadun Islam dan Barat yang berlaku serta tidak dapat dinafikan konflik antara Palestin dan Israel yang semakin meruncing tanpa titik noktah. Tindakan atau dasar luar negara barat dalam menyelesai isu di Palestin, serangan keatas Iraq dan Afghanistan serta dasar yang memihak kepada rejim yahudi telah menyebabkan wujud rasa tidak puas hati dan sekaligus mereka terpaksa menzahirkan tindak balas melalui serangan kearah org awam terutamanya drpd negara sekutu Israel seperti AS,UK,Australia dll(walaupun tahu tindakan itu bercanggah dengan agama namun terpaksa dilakukan kerana gagal menemui jalan penyelesaian akibat rundingan yang berat sebelah, dan ia dilakukan kerana hendak menghantar mesej atau mencuri perhatian dunia tentang nasib mereka).Sungguhpun, jelas dalam islam menyatakan berjihad adalah jalan terakhir dan pastinya bukan pilihan utama.

Hari ini juga kita melihat beberapa negara didunia ini menganiayai masyarakat islam seperti yang berlaku kepada saudara islam di Serbia , Thailand , Filipina , Chechnya dll. Mereka dibunuh dan diperlakukan seperti hamba tanpa belas kasihan dan keadilan yang sewajarnya. Ini adalah antara isu yang perlu diselesaikan dahulu selain daripada malapetaka dibumi Iraq dan Afghanistan.Sememangnya umat islam harus dipersalahkan kerana tidak bersatu dan rela dipergunakan oleh kuasa besar bagi agenda mereka.Mereka gagal menghayati isi Al Quran dan Sunnah, maka tidak hairan jika ini balasan drpd Tuhan bagi menginsafkan kita semua.

Fahami hakikat islam tidak pernah menggalakan keganasan keatas orang awam. Bahkan, dalam ajaran islam jelas melarang tindakan tersebut seperti mana yang dinasihatkan oleh Rasullah s.a.w kepada tentera islam yang pergi berjihad agar tidak melakukan kerosakan keatas golongan yang lemah serta tidak berdosa.

STOP 2 HATE , START THE LOVE

28 comments:

Anonymous said...

"...Agama lain juga mempunyai golongan ekstremis namun agama mereka tidak dikaitan dengan keganasan contohnya IRA di Ireland Utara..."

Bezanya ialah apabila yang satu pihak melakukan keganasan, ia benar-benar percaya bahawa mereka melakukannya demi agama dan tuhan mereka. Justeru memperolehi "tiket" untuk masuk surga.

Bila yang satu lagi melakukan keganasan, ia langsung tidak mengikuti ajaran agamanya. Agamanya mengajar bahawa sekiranya ditampar dipipi kanan (sebelah), agamanya mengajar agar jangan membalas malah menawarkan lagi pipi sebelah kiri untuk ditampar.

Anonymous said...

You are a very courageous person to bring out the "Violence done in the name of Islam", in particular ,as a Muslim to condemn fellow Muslim that did inhumane things under the banner of Islam.

I do not find a lot Muslim willing to do that but just keeping quiet. That is part of reason why terror acts done in the name of Islam continues. I do hope more Muslim will voice out such act.

However I disagree with your viewed on UK,US,Israel west and their master doomsday conspiracy thingy. In fact British and US took in a lot Muslim refugee and treat them much more humane than their own born Muslim Country, example is Egypt,Yemen,Somalia,Iraq, Iran, in fact so many of them want to migrate to the comfortable life of the West. No different also for many Muslim Malaysian.

v said...

Yeah i agree with that. View of a country is inappropriate. Jews extremist is the one responsible. That is more like it.

LEKIR said...

Assalamualaikum,

Sebenarnya apa yang mereka buat itu sudah keluar dari ajaran agama Islam

Mohd Norizzuan said...

islam cintakan kedamaian dan keamanan...

Anonymous said...

Ada @ perkara yang ingin saya katakan di sini:1. Adakah benar Islam tidak menggalakkan keganasan? Kalau begitu mengapa terdapat banyak pernyataan yang sebegitu di dalam Al koran?
2.Mengapa kuman yang nun jauh diseberang itu hang namnpak tetap Bangkai gajah yang di depan mata hang tak nampak.Sya maksudkan kekejaman yang dilakukan oleh kerajaan Malaysia. ISA, pengharaman HINDRAF, Perlindungan untuk AHMad Ismail, Diskriminasi mengikut kaum.
Dulu MI kini MBI dan kini sya lebih bangga memamanggil diri sya M

Mohd Norizzuan said...

1.Semua agama didunia ini cintakan kedamaian dan keamanan.Tidak benar al quran menggalakn keganasan,kalu anda fahami ia hnya menerangkan tindakan atau kaedah yg dibolehkan bertindak jika islam dianaiyai@diancam dan ia hanya dibenarkan dlm kontek mempertahankan diri.Mana2 agama didunia ini mempunyai kumpulan ekstrmis,tetapi persoalanya adakah mereka berjuang sepenuh hati atas nama agama atau tidak.

2.Didunia ini kebanyakan dasar politik direka oleh tangan manusia bebanding dasar agama yang dtg drp tuhan.Jadi, terpulang kpd manusia untuk mengikut dasar ciptaan mereka atau dasar agama.Byk manusia didunia ini lupa dasar agama hanya kerana mencari sedikit keuntungan dunia

Anonymous said...

semua kejadian yang berlaku ini telah diterangkan oleh pengkaji seperti samuel p.hungtington dalam bukunya, the clash of civilization. pertembungan dua budaya dan agama yang kuat akan menghasilkan pertembungan dan tindakbalas yang saling berlawanan. sila baca buku tersebut untuk keterangan lebih lanjut.

sebuah lagi buku iaitu 'painting islam as the new enemyglobalization & capitalism in crisis / Abdulhay Y. Zalloum boleh dikatakan antara bahan terbaik bagi mengkaji punca permasalahan yang berlaku ini.

bagi mereka yang ingin lebih lanjut, buku yang saya syorkan ialah the international jew oleh henry ford walaupun mungkin sukar memperolehi buku kecuali di uia dan karya harun yahya tentang zionis dan freemason..

-Yb oh YB-

Anonymous said...

'there are 123 verses in the Quran about killing and fighting.'"O believers, fight the unbelievers who are near to you, and let them find in you a harshness; and know that Allah is with the godfearing" (Sura al-Tawba 9:123).

"Fight against those who believe not in Allah and the Last Day and do not forbid what Allah and His Messenger, have forbidden -- such men as practise not the religion of truth, being of those who have been given the Book -- until they pay tribute out of hand and have been humbled" (Sura al-Tawba 9:29).

"The punishment of those who wage war against God and His Messenger, and strive with might and main for mischief through the land is: execution, or crucifixion, or cutting off of hands and feet from opposite sides, or exile from the land: that is their disgrace in this world, and a heavy punishment is theirs in the Hereafter;" (Sura Al Ma idah 5:33).

The Quran encourages Muslims to fight, even when they would rather seek peace with those who do not wish to adopt Islam.

"Fighting is prescribed for you, and ye dislike it. But it is possible that ye dislike a thing which is good for you, and that ye love a thing which is bad for you. But Allah knoweth, and ye know not." (Sura AL-BAQARA 2:16) Most Muslims would say that these verses are misunderstood, but misunderstood or not, the history of Islam shows that many Muslim leaders have used those verses to spread terror. Islam, according to the Quran, can be spread by force. Mohammed, the founder of Islam, was quoted as saying, "Invitation first (that is, call them first to embrace Islam). If they refuse, then war." "The sword", said Mohammed, "is the key of heaven and hell; a drop of blood shed in the cause of Allah, a night spent in arms, is of more avail than two months of fasting or prayer: whosoever falls in battle, his sins are forgiven, and at the day of judgment his limbs shall be supplied by the wings of angels and cherubim."
PLEASE EXPLAIN.

Anonymous said...

kita akan berjaya bila mana kita taat perintah Allah dgn mengikut sunnah Rasulullah S.A.W

v said...

This is interesting writing, but only interesting enough to uncover your untrue accusations. I will thereby explain what you have been mistaken about Islam & Al-Quran. As a beginning, you don’t know what the first paragraph about. That sentence is about murtad(Muslim who abandon Islam), they are not directed at infidel, killing and fighting as you highlight.

You are saying that there are 123 verses about killing & fighting in Al-Quran, but how many verses before and after that? My advise, boys, study all verses first, save your comment for later. You don’t get the whole picture about Al-Quran. Many part of verse in Al-Quran are interrelated, i.e they can’t be taken and assumed with only one verse. For example:

[2.11] Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi", mereka menjawab: " Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan".

[2.12] Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya.

What if you abandon the first verse? Answer, you will never know what kinds of people the second verse explains about.

Furthermore, Allah, the Muslim God, also expected people like you. Study this verse, Ali-Imraan: [3.7] Dia lah yang menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci Al-Quran. Sebahagian besar dari Al-Quran itu ialah ayat-ayat "Muhkamaat" (yang tetap, tegas dan nyata maknanya serta jelas maksudnya); ayat-ayat Muhkamaat itu ialah ibu (atau pokok) isi Al-Quran. Dan yang lain lagi ialah ayat-ayat "Mutasyaabihaat" (yang samar-samar, tidak terang maksudnya). Oleh sebab itu (timbulah faham yang berlainan menurut kandungan hati masing-masing) - adapun orang-orang yang ada dalam hatinya kecenderungan ke arah kesesatan, maka mereka selalu menurut apa yang samar-samar dari Al-Quran untuk mencari fitnah dan mencari-cari Takwilnya (memutarkan maksudnya menurut yang disukainya). Padahal tidak ada yang mengetahui Takwilnya (tafsir maksudnya yang sebenar) melainkan Allah. Dan orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu ugama, berkata:" Kami beriman kepadanya, semuanya itu datangnya dari sisi Tuhan kami" Dan tiadalah yang mengambil pelajaran dan peringatan melainkan orang-orang yang berfikiran.

I also notice elements of cause-effect you have misinterpreted. In true Islamic practise, there is no such thing as forcing or imposing. One verse, also from Al-Baqarah:

2.256] Tidak ada paksaan dalam ugama (Islam), kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur). Oleh itu, sesiapa yang tidak percayakan Taghut, dan ia pula beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali ugama) yang teguh yang tidak akan putus. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.

This is a verse, simple enough, to explain why a faithful Muslim can wage war, [2.216] Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.

And I also would like to remind you that it is not just Muslim who does terrorism. They are widespread, a global endemic. What of American invasion in Iraq and Afghanistan? Israelis murderous treats toward Palestinians? Relying on history, acts of terrorism can not be measured by religion. Muslim God, Allah forbid wars if unnecessary. Al-Baqarah, 205, “Kemudian apabila ia pergi (dengan mendapat hajatnya), berusahalah ia di bumi, untuk melakukan bencana padanya, dan membinasakan tanaman-tanaman dan keturunan (binatang ternak dan manusia; sedang Allah tidak suka kepada bencana kerosakan.”

To conclude, I defy your points that Islam promotes terrorism. There are no religions in this earth encourages terrorism. Islam and Al-Quran are holy itself, the Muslim who does terrorism, either they are on right path to do so or they do not get thorough understanding about Islam. Muslim doesn’t get the true teaching of Al-Quran; this is reasons of terrorism committed by Islamic practitioner. Before I end, here an English proverb, ‘To err is human, to divine is god’.

P/S: I could not translate the citation to English because having inadequate time & afraid i bring out wrong meaning.

Anonymous said...

v,
Most of us Non Muslim that read Quran before knew about those quotation in there. Muslim has a choice of not doing it according to what was penned down in the 7th Century. But if Muslim clerics and preachers continues to use them to preach in mosque and mandate the followers to strictly adhere to it. Then Muslim that closely follow the teaching will become violent and want to become a jihadi army, that is called indoctrination- sort of brainwash kind of thing.

All the scholars always said, many people misunderstood about Islam. But No. The more peaceful verse was in the frontal chapter, the verses more concern with war and conquer is closer to the ending chapter. Most scholar believed in rule of abrogation , where later verses should replaced the earlier verse, in case conflicting meaning.
The trouble as we see today is, in talking about image of Islam, clerics preach one version - the peaceful verse when trying to project the peaceful image, when justifying jihadist movement , they use another verse, always talked about victimization and why they revenge, crusaders.
That is the problem of confusion created by those clerics at large as a form of al-taqqiya and kitman (lying in the course to propagate the religion and conceal of truth), because many Muslim merely remember (and hafal) the verses without decent understandings in depth meaning of it, it was used over and over and leaves some very confusing feeling even for Muslim. There is where their ignorant were exploited by the clerics, for convenient sake and also , for reason of trying to rule the world under single caliphate system. If not, why they kept telling the "no compulsion in religion" but another verse says "death to those trying to leave the religion".

For Muslim to repair image of Islam as a peaceful, is to demand moral accountability from the clerics. That is, to demand that they do not preach any form of hatred , if they hear certain Iman started preaching hatred of others, better stop listening further. Demand that their Iman to condemn any act of violent against fellow human, not just based on the faith alone. Because of such silence, most of the those preaching jihadist movement are using it conveniently to justify the works, silence means approval for many. For your information, as many as more than 40 Muslim were killed in the Mumbai, as a Non Muslim, I am not OK with that, be it Muslim or Non Muslim.

The Muslim perpetual state of victimhood and misery was not without any reason of its own, if one care to look closer at their own birth rate and understand why their society, why the women need to be well treated , kids need to be nurtured with love ,all those kind of things. In 7th century, you can probably smack your wife beat your kid, but not today. Women and children eventually grow up to run our society, we need to ensure they are well educated and contributing back to society and trough love and compassion in our day to day education, without it, it will be hate all the way even though they are well educated. (Remember the group of doctors tried to bomb the airport in UK ?- All of them are Muslim)
Muslim society need to take accountability for their own action. Your friendly preacher may tried to tell you, you are miserable because of the sin committed by the infidels, but no, if they care bring up the kids in loving and compassionate way, ensure fewer kids with undivided attention,quality education in science math and arts, they will most likely grow up to be very worthy respected human being in the future contributing back to society. If you want to leave it to the wimps and fancy of clerics to indoctrinate them, look no further, middle east.

-peace be upon the world.

Anonymous said...

Tertarik dengan komen v. Anda kata tiada paksaan dalam Islam, jadi mengapa Murtad boleh dipancung kepala dan Lina Joay tidak dibenarkan keluar Islam dan mengapa RPK pelu kelas agama?Sekejap kata tiada paksaan dalam Islam kemudian kata boleh berperang menaentang mereka yang murtad. Tak fahom demo Lagu mana ini ustaz.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Mohd Norizzuan said...

komen@soalan yang tiada menyentuh dgn tajuk topik akan dibuang..tq

R.julyza said...

pada aku lah..yang ekstremis ni selalunya yang ada pengalaman hitam dalam hidup dia..mungkin org yang tersayang, kenalan atau yang mempunyai kaitan dalam hidup dia yang telah dan penah menjadi mangsa..ada pula kelompok itu mempengaruhi pemikiran mangsa ini untuk membalas dendam..kalau mangsa dah penuh dendam tu yang tak kisah kalau nak jihad sekalipun...kadng2 diorg ni terperangkap pada perkara yang dipolitikkan..terlalu obses pada jihad dan mati syahid sampai korbankan nyawa org awam..sebb zaman sekarang ni memang dah tak relevan lagi berperang sebb hanya akan merugikan negara..lagi2 skarang ni sistem ekonomi kapitalis..tu yang terjadi pada ekonomi US skrang ni, krisis kwgan pulak dan kucar kacirkan ekonomi dunia..rasanya lagi teruk dari krisis ekonomi 97..sibuk sangat spending untuk perang di Iraq, Iraq hancur ngara sndiri byakan banknyer nyaris collapse....kalau ikutkan ajaran alquran, tidak izinkan membunuh melainkan untuk pertahankan diri dari musuh..(kat sini kot berlakunya salah faham)..malah tidak dibnarkan juga kekejaman pada kaum wanita, org tua dan kanak2...tapi tu semua mcm dah tak ada nilai dah sekarang..sebb dalam masyarakat sendiri di peringkat akat umbi masih ada penindasan dan kasta mengikut jantina..inikan pula nilai nyawa org awam di mata politik..

v said...

Yea anonymous. You seem to be agree. It it reverse psychological. All Kids are taught a wrong outcome; let us say a situation, if you don't pray, you will get Allah anger, but parents instead told, 'we will reduce your monthly spending'.

Sorry can't comment much. Infrequently hv access to internet.

v said...

@anonymous

Ko org islam kn? Jadi ko patut tahu situasi yang ada paksaan dan xde paksaan. Yang aku cakap pasal mengajak orang kafir berhijrah.

Lina Joy tu mula2 orang Islam. Tapi dia dah keluar agama, murtad. Mu pahe dok? Yang murtad boleh pancung kepala, aku tidak berapa pasti, tapi pastinya ada syarat2 tertentu sebelum dia boleh dipancung. Contohnya memusuhi & ingin menjatuhkan umat Islam. X layak ke nk pancung macam ni? Islam is easy if you truly want to understand it.

Anonymous said...

Bagus ustaz, Cuba mu terangkan kalu agama Kafir @kristian , hindu , yahudi , buddha dan banyak yang lain mengenakan hukuman yang sama kepada panganutnya yang keluar dari agama mereka.Apa jadi ustaz. Kita akan ada manusia yang tiada kepala melampak serata dunia. Tetapi kerana agama-agama ini tidaklah kejam gitu maka ada ramai manusia yang terselamat kepalanya tetapi otaknya dah hangus keno goreng dak tak bole pakai.lagu itu ustaz. Lina Joy , memang Islam tetapi dia nak kelauar Islam gapo tak boleh? Itu kawer tak fahe. Kalau tiada paksaan dlm Aagama maka Lina Joay patut dah kelauar Islm dah begitu. Itu yang kawe fahe sebagai tiada paksaan dlim agama.Kawe terbaca , agama mu untuk mu agama kawe untuk kawe. Tolong ustaz renung-renungkembalai.

v said...

Adakah anda mengatakan agama Islam kejam? Kerana dari tulisan anda begitulah. Tidak ada paksaan untuk masuk agama Islam, tetapi tidak bermakna boleh keluar agama Islam sesuka hati, nampak x dua perbezaan ini? Kawe dah ulang benda ini dua kali.
Yang 'bagimu agamamu dan bagiku agamaku' itu adalah sepotong ayat dari Al-Quran. Tafsir ayatnya juga bermaksud Allah tidak kisah akan hambanya menganut agama lain, tapi Allah tetap dengan Islam dan kalau x silap lepas ayat tu, ada satu lagi ayat yang boleh ditafsirkan, sesungguhnya agama selain dari Islam itu tidak akan diterima amalannya di Akhirat. Wallahualam.
Saya bukan lah ustaz, tapi saya sangat bersyukur dilahirkan sebagai Muslim. Daripada ilmu yang saya pelajari dalam Islam, saya sangat tau Islam tiada unsur kejam & tidak adil. Tetapi Islam itu dikatakan tidak adil kerana orang2 seperti anda yang tidak memahami konteks Al-Quran sepenuhnya ataupun satu lagi golongan, yang hanya mencari kesalahan dalam Islam dan Al-Quran.
Untuk rujukan, 2 bulan lepas juga ada kes orang Islam yang berjaya keluar dari agama Islam, tapi ini kerana dia mengaku sejak memeluk Islam, dia langsung tidak mengamalkan suruhan Islam, eg solat. Maka dia dibenarkan keluar. Kes Lina Joy mungkin berlainan, mungkin dia nk buat sesuatu yang menganiayai Islam keseluruhannya.

Anonymous said...

Hello. Often the Internet can see links like [url=http://www.whitehutchinson.com/aboutus/]Buy cialis without prescription[/url] or [url=http://www.rc.umd.edu/bibliographies/]Buy cialis without prescription[/url]. Is it safe to buy in pharmacies such goods?

Anonymous said...

Awesome web site, I had not noticed saudagarsenja.blogspot.com before in my searches!
Continue the good work!

Anonymous said...

[url=http://www.kamagrashop.pl]viagra[/url], interruption my site. If you are interested in beau, perceive [url=http://www.4uescort.de]huren[/url] or [url=http://www.escort4u.pl]ogloszenia towarzyskie[/url]

Anonymous said...

Nike Peyton Manning Jersey axiotakix
Drew Brees Jersey axiotakix
Nike Brian Urlacher Jersey axiotakix
http://www.nikeseahawksnflstore.com

Anonymous said...

[url=http://www.microgiving.com/profile/ibuprofen]ibuprofen molecule
[/url]ibuprofen dosage
ibuprofen bulk purchase
is motrin safe to take when pregnant
age can buy ibuprofen
ibuprofen 500

Anonymous said...

top [url=http://www.001casino.com/]casino bonus[/url] coincide the latest [url=http://www.realcazinoz.com/]realcazinoz.com[/url] unshackled no consign reward at the foremost [url=http://www.baywatchcasino.com/]casino games
[/url].

Anonymous said...

|
The environment changeF. But he FiFnt. He still kept a gooF practice, but you coulF see something interesting his gross income starteF [url=http://www.germanylovelv.com/]louis vuitton knolckoffs[/url]
plateau. When I was getting starteF, I simply wrote my book using MicrosoFt WorF. It only took me a Few weekhttp://www.germanylovelv.com/
Then, I turneF it in[url=http://www.germanylovelv.com/]Louis Vuitton Outlet[/url]
a PFF File, which I uploaFeF [url=http://www.germanylovelv.com/]Louis Vuitton kopierte Tasche kaufen[/url]
my net site.
|

Anonymous said...

I am sorry, it does not approach me. There are other variants?
I apologise, but, in my opinion, you are mistaken. Let's discuss it.
Rather amusing opinion
I can recommend to visit to you a site, with an information large quantity on a theme interesting you.
It is similar to it.

[url=http://mvpmichaelkors0.webs.com/][b]michael kors outlet online[/b][/url]
[url=http://shenenmaoyitt.angelfire.com/][b]michael kors outlet online[/b][/url]
[url=http://shenenmaoyiww.webstarts.com/?r=20130120211346][b]michael kors outlet online[/b][/url]
[url=http://shenenmaoyiw.freeblog.hu/][b]michael kors outlet online[/b][/url]
[url=http://michaelkorsoutlet0.wordpress.com/][b]michael kors outlet online[/b][/url]